Jag måste ha parkettgolv, helkaklat badrum och ny bil... annars döööör jag! Eller...???

Funderar extremt mycket över begrepp som VÄLFÄRD, FATTIGDOM, LEVNADSSTANDARD och EXISTENSMINIMUM. Funderar på vad det innebär för oss idag var och en.

Speciellt intressant just nu är hur vi i SVERIGE idag relaterar till dessa begrepp och jag försöker analysera hur mina vänner och bekanta uppfattar och relaterar till dessa begrepp.

Personligen anser jag att vi är väldigt bortskämda och mycket idag handlar tyvärr om ytlighet och bekräftelse.
Man blir bedömd utifrån hur man bor, vilken bil man kör, vilka kläder man bär och inte minst vilket arbete man har.

Just arbetsfrågan är intressant i sig. När man träffar en person för första gången lyder nästan ALLITID någon av de första fem inledningsfrågorna:
- "Och vad jobbar du med då..."??? Den frågan är så central, så viktig och sätter liksom prägel på hela samtalet framöver och ger någon slags falsk men trygg identitet till den som svarar. Man bedöms utifrån det arbete man har.
Jag tycker det vore betydligt mer intressant att få en fråga om mina intressen, det berättar så mycket mer om mig som person än vad mitt arbete går ut på. Oftast är det så i alla fall...

Vi har förmånen att välja i Sverige. Yrke, bostad, bil, kläder osv. Fattigdom innebär en BEGRÄNSNING av allt det där. Men vi har det trots allt ganska bra och det är tryggt och fint på många sätt MEN...

Jag har märkt att om man vill bli "godkänd" i det svenska "lagom-samhället" så bör man ha ett visst antal kvadratmeter i hemmet att röra sig på och bostaden bör även ha en viss standard.
...övervägande ljusa tapeter, gärna med mönster i något av rummen, någon fondvägg här och där, parkettgolv eller ännu hellre klinkers med VÄRMESLINGOR.... ÅHHHH, vad folk går i gång på det!!! , helkaklat badrum (eller i alla fall en plan om att utföra en snar renovering...), bänkskiva i köket av trä eller sten, KÖKSÖ där man kan umgåååååås med ALLLLLLLA sina fantastiska vänner som man aldrig har tid att träffa för att man måste jobba över hela tiden för att ha råd med allt man bara "måste ha"... Ja, ni fattar grejen...



Sen ska man gärna också ha en speciell diet för att passa in. Gärna något hippt som GI eller LCHF. Man ska i alla fall ha PROVAT eller övervägt att prova... Då har man aldrig problem med samtalsämnen ute bland folk...

Och blir man gravid måste man dregla över en barnvagn från Urban Jungle med svängbara hjul och "extra allt" precis som inom bilindustrin finns det sju miljoner förvirrande tillval här. Färg, tyg, luftpumpade däck med coola fälgar osv osv... Att köpa en vagn på Blocket från 80-talet vågar inte många göra... Man motiverar det med att säkerheten är bättre på de nya vagnarna och de är mer lättmanövrerade med sina svängbara hjul. Jag köper självklart vissa argument men jag tror ni förstår vart jag vill komma...?!

Rikedom för mig är något helt annat. Rikedom för mig går inte att köpa för pengar! Rikedom för mig är att känna mig älskad, uppskattad och värdefull. Att vara LYCKLIG!

Lyckan finns inte i köksöar och helkaklade badrum, inte heller i värmegolv eller coola barnvagnar. Inte i 300 kvm, i speciella dieter eller i yrken som "låter bra". Inte i Corvetter, Mercedesar... Inte ens i en BMW med ganska många hästkrafter och fräcka fälgar...

Fråga mig... Jag vet!


                                                                                     Lycka...


Ha en underbar dag vänner och försök uppskatta det som verkligen innebär ÄKTA lycka i livet!
Gör något galet idag.. eller i alla fall något som kanske inte förväntas av er!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag tycker du kan skriva lite om hur din drömkille ser ut, ska vara osv. Hur du var som ungdom? Populär bland killarna? När du förlorade oskulden och om du ser på sex på samma sätt nu som när du var tonåring. Bara ett tips

2012-02-22 @ 21:52:02
Postat av: Peter

Hoppsan! Det var det bästa jag läst på länge!

2012-02-23 @ 00:31:39
Postat av: Ansibecki

Bra skrivet. Nu är jag visserligen ganska lyckligt ovetandes om allt det där man borde ha. Men många gånger tänker man mer på image än vad som faktiskt är bra för en på riktigt. Det som gör en lycklig (eller gör andra lyckliga) borde alltid prioriteras framför det man tror att andra blir impade av.

2012-02-24 @ 11:40:11
URL: http://www.ansibecki.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0