- "Jag såg det på FACEBOOK..." ... Fuck Facebook & alla mina jävla låtsasvänner!!!

Jag vet inte för vilken ordning i raden jag valde att inaktivera mitt Facebook-konto häromdagen.

Det har skett flera gånger av olika anledningar. Jag har t ex blivit stalkad av riktigt ruggiga män som skickat hatmail och hotat att döda mig, andra har skrivit värsta poesin och en del har tom friat till mig. Förra året friade inte mindre än fyra olika män till mig via detta fantastiska forum. Jag ifrågastätter dock dessa mäns verklighetsuppfattning starkt kan jag tillägga...
Jag har också blivit ofantligt trött på de ytliga kontakter man faktiskt har på Facebook, och så har jag förstås även tröttnat på "beroendet" att alltid logga in ett par tre gånger varje dag eller att faktiskt som många; vara uppkopplad mot Facebook ALLTID, på dagen, på natten, på semester, när man har sex... Det existerar tyvärr! Jag vet människor som inte varit utan Facebook på MYYYYCKET länge och dom har varit ifrån Facebook max en vecka och tycker då att de är sååååå duktiga. Jag tycker det i stället att det är ganska SJUUUUUKT!!!!!
Man bara MÅÅÅÅSTE kolla läget, se vad som hänt, kontrollera antal gillningar på en skitfånig statusuppdatering man gjort osv...

Detta är ett ganska allvarligt (och enligt mig) SJUKLIGT beteende - ett beroende jämförbart med andra beroenden...

Sen finns det dom som "Undrar-hur-jag-har-det-för-jag-läste-på-facebook-att-bla-bla-bla-och då trodde- jag bla-bla-bla-Hur-äääääär-det.....????"

Det är som att allt man skiver på Facebook snabbanalyseras och bearbetas i läsarens hjärna och formas utifrån DEN personens värderingar och åsikter  - INTE MINA. Sen tar NYFIKENHETEN överhand och personer skickar mail, sms eller ringer och frågar angående ens statusuppdatering. ANALYZE THIS!!!
Det är som bäddat för missförstånd på Facebook och dessutom avslöjas att människors NYFIKENHET om sina medmänniskor är betydligt större än OMTANKEN om dom...

Orka...??!!

Själv är jag förvisso ganska nyfiken av mig och uppdaterar mig gärna om mina vänners aktiviteter via Facebook men jag har insett något viktigt, gott & utvecklande som man faktiskt kan få ut av detta forum i stället för enbart totalt meningslös ytlighet och ständig jakt på falsk och kortsiktig bekräftelse.

Det fantastiska är att jag verkligen kan hitta INSPIRATION hos mina vänner och får en möjlighet att kunna utbyta tankar och idéer genom gillasidor specifika för mina personliga intresseområden och det betyder långt mer för mig än nyfikna låtsasvänner...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0