"Det är ett jävla tjat på kärringen hemma... annars e det bra"! eller Om att längta...

Ofta har man hört grabbar som på "grabbars vis" diskuterar sina fruar eller flickvänner. Allting e ok men de menar att det är ett "jävla tjat" på kvinnorna hela tiden. Kvinnorna vill gärna ha kontroll på läget hemma och jag uppfattar det som att männen ibland känner att de inte kan gå utanför dörren förrän kvinnorna börjar klaga. Det är som att kvinnan av sig själv tar huvudansvaret för hemmet och bara för att hon mår dåligt över det så får inte mannen må bättre. Han ska straffas för att hon inte trivs i en roll hon själv tagit på sig...

Det kan gälla exempelvis arbete eller träning. Hon tycker att mannen arbetar ALLDELES för mycket eller tränar ALLDELES för ofta. Och kvinnan känner sig ensam i sin kontroll -och ansvarsroll. Jag menar att vi kvinnor borde släppa lite på vårt kontrollbehov där och låta männen FÅ LOV att ta ansvar utan att vi påpekar det och tillrättavisar hela tiden. Det är att undervärdera dem och det kommer man ingenstans med. Det skapar bara irritation.
Det kommer att lösa sig UTAN att vi tjatar. Det kanske ibland tar lite längre tid än vi räknat med eller om vi skulle gjort det själva (pga invanda mönster och roller osv) men det kommer att hända saker om vi ändrar vårt beteende själva först.

Jag vill inte vara en tjatkärring... Och vem vill det egentligen?

Själv tycker jag att det är lite tvärtom. Jag gillar att längta, det blir härligt sen!


När mannen är på sin träning och jag vet att han trivs, att han gör det han älskar, då njuter jag och gläds för hans skull. Lika mycket önskar jag att han gläds för min skull när jag tränar, är iväg på någon spelning eller gör något annat som jag älskar. Unna varandra den friheten och lita på er partners omdöme! Men behåll balansen!

Att glädjas för varandras skull och att längta är fint!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Intressant analys. Menar du att det är kvinnans plikt att mannen ska ta mer ansvar för hem och familj? Jag fattar inte. Det låter onekligen som en behaglig inställning för mig som man, menar jag. Nja, jag är tveksam, kompis.

Tror du inte det kan vara såhär:

Männen tycker det är "ett jävla tjat" på grund av att de har en könsstereotyp syn på vad kvinnan BORDE finna sig i, men de har fått en kvinna som påtalar ojämlikheten i detta? Om det är på det viset, så är det ju snarare männen som borde ta ansvaret för situationen, tycker jag.

Man kan säker se olika på saken men om vi pratar om jämlikhet mellan könen så är det nog att underskatta problemet om man menar att kvinnor bör skärpa sig och LÅTA männen bli mer jämlika. My opinion, såklart.



Grattis på Internationella kvinnodagen, förresten!

Kram!

2012-03-08 @ 08:37:24
Postat av: Emil Uttke

Hoppla. Glömde skriva namn på kommentaren ovan.

Tjenixen!

2012-03-08 @ 08:39:00
Postat av: kameleont.blogg.se

Jag tycker att BÅDA ska ta ansvar för situationen men ibland har jag uppfattat att kvinnor gärna självmant "tar på sig" vissa uppgifter av gammal vana. Om denna vana sedan beror på arv, miljö eller på männens inställning rent generellt vill jag inte uttala mig om.



Det jag menar är att man bör bli uppmärksam på VARFÖR man gör olika saker? Jag menar snarare att vi kanske bör låta bli att påminna männen om tex födelsedagar i släkten hos mannen, presenter som ska inhandlas osv om vi nu inte har BESTÄMT att ha dessa roller/uppgifter uppdelade mellan oss vill säga. Då tar vi kvinnor i en sådan handling avstånd från huvudansvaret dessa kategorier och markerar att vi "är två".



Mina gratulationer till Internationella mansdagen kommer den 19 november! Annars förespråkar jag att man ska arbeta 365 dagar om året för både kvinnor och män! :)



Kram tillbaks

2012-03-10 @ 18:38:05
URL: http://kameleont.blogg.se/
Postat av: Emil

Aha. Jag tolkade det annorlunda från början. Men i så fall kan jag bara hålla med. Det kan vara nyttigt att ibland skita i gamla vanor. Jag bor i ett område som är...hur ska jag säga...lite "1950". Det provocerar mig att folk i grannskapet hela tiden vänder sig till mig med anmärkningar eller kommentarer på tex bil eller husgrejer, trots att det nästan alltid är frun som tex tvättar bilen. Men frun får ändå slåss för att "räknas" i vissa sammanhang. Det är nästan så att vi får göra ett nummer av det ibland. Hon går ut och pillar med bilen och jag går då ut samtidigt med barnen och leker och har mig. Knasigt egentligen.

2012-03-10 @ 23:26:51
Postat av: kameleont.blogg.se

Jag förstår hur du menar! När jag bodde på gård så kom en granne vid ett tillfälle och frågade om min man var hemma för han behövde låna ett verktyg. Jag frågade om jag kunde hjälpa till med utlåningen men mannen var övertygad om att jag inte skulle klara av det utan ville vänta in min man.

Jag frågade vad han behövde och han sa:

- "En sån där man knipsar av metall med"

När jag kontrade med:

- "Du menar en BULTSAX..??"

Han sa inte så mycket mer sen...



På tal om sånt så har jag haft arbetsplatser som är otroligt mansdominerade och där får jag som kvinna hela tiden kämpa, övertyga och prestera mer än männen för att över huvud taget bli tagen på allvar och få respekt! Crazy...

2012-03-11 @ 01:21:24
URL: http://kameleont.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0